Stínování na Slovensku: Inspirace a přínosy pro naši pedagogickou praxi

Naše nedávná návštěva Slovenska (Helena Machuldová, Hana Prášková) nám poskytla cennou příležitost k praktickému učení a získání zkušeností, které obohatí naši výuku. Stínování probíhalo ve dvou zařízeních – soukromém zařízení Medik M a v soukromé speciální mateřské škole Sposáčik v Martině.

Zařízení Medik M (Hana Prášková)                                                                                                                                                                                            Věnovala se poznávání chodu zařízení Medik M, které nabízí široké spektrum služeb pro seniory (denní stacionář, pečovatelskou službu, celoroční pobytovou službu a agenturu domácí ošetřovatelské péče). Během stínování probíhaly různé aktivity, mimo jiné i lektorování hodiny trénování paměti s klienty denního stacionáře na téma Karel Gott. Nechyběla ani inspirace z různorodých volnočasových aktivit, které lze využít při výuce předmětu aktivizační činnosti. Pozornost byla věnována i psychologickým aspektům péče o seniory, například vedení poradenských rozhovorů a komunikaci s rodinnými příslušníky klientů.

Speciální mateřská škola Sposáčik (Helena Machuldová)                                                                                                                                                Navštěvovala speciální mateřskou školu Sposáčik, zaměřenou na děti s poruchou autistického spektra. Během stínování se zapojila do aktivit jako je arteterapie, canisterapie, muzikoterapie, bilaterální integrace, snoezelen, plavání či aktivit zaměřených na komunikaci a rozvoj dětí s PAS. Tyto přístupy přinesly inspiraci, kterou lze aplikovat ve výuce speciální pedagogiky. Pozornost byla věnována také individuálnímu přístupu k dětem a strukturovanému prostředí. To vše poskytlo hlubší vhled do praktického fungování teoretických poznatků.

Stínování nám oběma umožnilo nejen sdílení zkušeností a reflexi s odborníky, ale i přenos získaných poznatků do praxe. Inspirace z aktivizace seniorů, práce s dětmi S PAS a zapojení do každodenního chodu obou zařízení obohatí naši výuku v oblastech pedagogiky, psychologie i organizace volnočasových aktivit. Tato zkušenost nám přinesla nové dovednosti a podněty, které přispějí k lepší přípravě našich studentů na jejich profesní dráhu.