Stínování v Dánsku

Stínování v Dánsku

V termínu od 11. do 16. května jsme ve dvou trávily čas v Dánsku, kde jsme navštívily školu SOSU Ostjylland. Cílem naší návštěvy bylo stínování, tedy pozorování našich dánských kolegyň a kolegů při výuce. Také jsme se seznámily se systémem dánského odborného vzdělávání, a to konkrétně ve škole, která se zaměřuje na zdravotní, sociální a pedagogické obory.

Škola sídlí ve městě Aarhus, které je i z České republiky dobře dostupné vlakem. A protože nám vliv našich aktivit na životní prostředí není lhostejný, zvolily jsme právě tento druh dopravy. Z Benešova do Aarhusu nás čekaly celkem 4 přestupy, ale vše probíhalo hladce a během cca 14 hodin jsme dorazily do cíle.

Škola je umístěna na kraji města, nedaleko školy je zastávka tramvaje i městských autobusů. Budova školy je poměrně velká a první věc, které jsme si hned všimly, je velkorysý prostor věnovaný žákům a jejich well-beingu. Velké schodiště vhodné i k posezení, mnoho různých zákoutí, kde je možné studovat či povídat, volně přístupná tělocvična a posilovna, ping-pong a fotbálek, studentské kuchyňky s ledničkami a mikrovlnkami, možnost akupunktury na odbourávání stresu, studentská kavárna přístupná v odpoledních hodinách s tím, že zde žáci naleznou i pomoc se svými problémy či s řešením domácích úkolů.

V hodinách, které jsme sledovaly, jsme se v podstatě nesetkaly s frontální výukou. Žáci někdy pracovali samostatně, řešili zadané problémy a podle potřeby se radili s ostatními nebo s učitelem, jindy pracovali ve skupinách, diskutovali o odpovědích na zadané otázky, vyhledávali informace a zabývali se reálnými situacemi z profesního prostředí. Poté diskutovali s učitelem své závěry. Zajímavá byla i organizace dne, kdy rozvrh měl dopolední a odpolední blok, každý blok trval 3 vyučovací hodiny a probíhala v něm výuka jednoho předmětu. Ve škole nezvoní, přestávky podle potřeby určuje učitel.

Všichni studenti pracují na svých počítačích, mají přístup ke školní wifi a ke studijním materiálům potřebným pro svůj obor. Ve škole je oddělení IT podpory, kde studenti naleznou technickou pomoc, pokud ji potřebují.

Učitelé také mají svou místnost, kde naleznou kávu a čaj zdarma v libovolném množství a obvykle také svačinu (houska, máslo, ovoce).

Různých odlišností od českého systému jsme našly ještě hodně – například velmi proměnlivý rozvrh, výuka jen od 8:15 do 14:15 (s dobrým zdůvodněním, že odpolední výuka stejně nemá smysl, protože je velmi obtížné se soustředit). Ale odpolední čas je nutný a vhodný k vypracování domácích úkolů. Domácím úkolem bývá například nastudování teorie, která se v následující hodině rozebírá a pracuje se s ní.

Velmi dobrý a obdivuhodný je dánský systém odborného vzdělávání, kdy studovat je možné jakémkoli věku a po absolvování úvodního kurzu je žák zaměstnancem a bere plat. Proto jsme ve škole potkávaly žáky ve věku od 15 do cca 64 let. A o žácích všech věkových skupin můžeme říci, že o hodinách skutečně pracovali na zadaných úkolech. Používání mobilů při výuce (a nejen při výuce – také například při konverzaci) je považováno za velmi neslušné chování a nikdo to nedělá.

Návštěva této školy pro nás měla velký přínos, určitě chceme získané zkušenosti používat i v naší výuce a rozvíjet další spolupráci – je možné studentům v Dánsku zajistit stáže a určitě bude možné i dobré, aby školu navštívilo více učitelů.

Markéta Doušová a Šimona Němcová