Způsob hodnocení ústních zkoušek profilové části maturitní zkoušky
Při hodnocení zkoušející sledují:
- ucelenost a přesnost osvojených poznatků, pojmů, definic, zákonitostí a vztahů, schopnost uplatňovat osvojené poznatky
- kvalitu myšlení, především jeho logiku a samostatnost
- přesnost, výstižnost, odbornou a jazykovou správnost projevu
- schopnost reagovat na otázky
Stupeň 1 (výborný)
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Hovoří samostatně, na otázky pohotově odpovídá. Myslí logicky správně. Jeho ústní projev je odborně i jazykově přesný a výstižný.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. S menšími podněty učitele hovoří samostatně, na otázky odpovídá správně. Myslí logicky. Jeho ústní projev má menší nedostatky v přesnosti a výstižnosti.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojených poznatků, pojmů, definic a zákonitostí drobné nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. Jeho myšlení je vcelku správné, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojených poznatků větší nedostatky. V projevu je nesamostatný, na otázky odpovídá neúplně a nepřesně. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby. Jeho ústní projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Závažné nedostatky a chyby dovede s pomocí učitele opravit.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné nedostatky. V projevu je nesamostatný, odpovídá chybně. Vyskytují se logické nedostatky. V ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti i výstižnosti. Tyto závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele.